Villásreggeli à la COVΛ
“Küzdj azért, hogy fejlődésben maradhass! A jó vezetők mindig jó tanulók is.”
John C. Maxwell
Akár ezzel az idézettel is jellemezhetnénk múlt heti eseményünket, amelyen a tudásátadás és a tudomány gyakorlatba ültetése volt közös célunk. A pénteki HR Brunch-on mérföldkőhöz értünk el TudGyak névre hallgató eseménysorozatunkban, amelynek keretein belül 3 hónap alatt 3 workshopon is részt vehettetek a stratégiai tervezéssel, a mindfulness technikával, valamint a boldogság és a teljesítmény közötti összefüggéssel kapcsolatban, kipróbálhattátok a gyakorlatban, illetve megoszthattátok saját tapasztalataitokat. A mostani összejövetelünkön egy jóval nagyobb lélegzetvételű tudásmegosztást terveztünk, hiszen rögtön 3 tanácsadónk is elkalauzolt minket különböző, ámde a vállalatok világában egyaránt érdekesnek és hasznosnak bizonyuló témákban.
“Szó sincs róla, hogy kudarcot vallottam volna. Mindössze felfedeztem 10.000 utat, ahogyan nem működik.”
Edison
Programindító előadásunkban Kis-Tamás Loránd kollégánk segítségével ismerhettük meg a growth mindset, avagy a fejlődésorientált gondolkodásmódban rejlő lehetőségeket és előnyöket. Talán senki sem vitatná, ha azt állítanám, hogy a magyar mentalitás egyik legfőbb jellegzetessége a negativitás, a hibákra, kudarcokra összpontosítás. Ráadásul sokan úgy gondoljuk, hogy az, hogy milyenek vagyunk, mit csinálunk, mikre vagyunk képesek, eleve elrendelt dolgok, amelyeken aligha változtathatunk:
“Mindig is hülye voltam a matekhoz.”
“Apám is ilyen volt, ez genetikus, nem tudok megváltozni.”
“Világ életemben tehetségem volt a zenéhez.”
Ismerősek a fenti mondatok? Ezek azok, amelyeket nagy valószínűséggel hallhattunk már környezetünkben és amelyek leginkább jelzik, ha rögzült gondolkodásmóddal (fixed mindset) van dolgunk. Hajlamosak vagyunk úgy tekinteni magunkra, sikereinkre vagy kudarcainkra, mint amiket behatárolnak az eleve adott lehetőségek. Ezzel szemben, a fejlődés orientált szemlélet teret enged a fejlődésnek, a változásnak, a haladásnak. Ilyen beállítódással a hibáinkra, balsikereinkre is máshogy gondolunk; a hangsúly nem a negatívumokra, hiányosságokra helyeződik, hanem arra, hogyan tudnák profitálni belőlük annak érdekében, hogy legközelebb jobban, szebben, gyorsabban, eredményesebben csináljunk valamit…
Mentoring felsőfokon – hogyan fejlesszük hatékonyan a tehetségeket?
Ezt követően Sárközi Márta előadásában vehettük át részletesen, milyen kihívásokkal, elvárásokkal kell szembesülnie és megfelelnie a mentoring folyamat szereplőinek. Az ilyen jellegű egyéni fejlesztésnek két alappillére van: a mentor és a mentorált. Egyik a másik nélkül nem viheti sikerre az együttműködést. De milyen feltételeknek kell megfelelniük ahhoz, hogy eredményes legyen a kooperáció? A mentor részéről természetesen fontos, hogy megossza tapasztalatait és kihívásait, de emellett figyelnie kell arra, hogy ne maga oldja meg a mentorált problémáit, inkább utat és lehetőségeket mutasson arra, hogyan találhat a mentorált saját választ a problémáira. A szakmai és személyes fejlődéshez egyaránt elengedhetetlen, hogy megfelelő visszajelzéseket adjon, amelyek alapján kirajzolódik, mi az, amiben szükség van a közreműködésére, és mi az, amiből a mentorált sikerélményt átélve erőt meríthet az elkövetkező kihívásokhoz.
Az előadás során arra is fény derült, hogy a sorra feltörő új trendek (például a fordított vagy csoportos mentoring) és generációs változások fényében szüntelen alkalmazkodásra és fejlődésre van szükség a mentoring folyamatban ahhoz, hogy hatékony legyen a változékony környezetben is. A milleniumi generációk ugyanis számtalan dologban különböznek az előző nemzedékektől; gondoljunk csak arra, hogy a munkához már teljesen máshogy viszonyulnak, mint szüleik vagy nagyszüleik: nem egyszerűen egzisztenciális eszközként, hanem személyes kiteljesedésük, önmegvalósításuk egyik lehetőségeként tekintenek rá, így értelemszerűen más elvárásokat is támasztanak hivatásuk és munkahelyük iránt. A mentorok számára pedig mindenképpen kihívást jelent, hogy megtalálják az összhangot az új nemzedékkel, az előadás feldolgozásakor pedig erre a kihívásra kerestünk közös megoldásokat.
Modern kor, régi vállalatok, új kihívások
Végül, de nem utolsó sorban, Németh Gergely a vállalati sikeresség és kiválóság titkait fedte fel nekünk előadásában.
Mi a közös a Metropolitan Operában, az MIT-ben, a Duolingo-ban, az Uber-ben vagy a Linuxban?
Nos, az előadáson megtudhattuk a választ, amelyet itt is megsúgunk: Az innováció és a stratégia. Ezen cégek és vállalatok sikere abban rejlik, hogy mertek újat gondolni, változtatni, felismerték a modern kor változásainak köszönhetően felmerülő lehetőségeket, és nem haboztak meglovagolni az innováció hullámait. A Metropolitan Opera immáron 10 éve HD-ben közvetíti mintegy 70 országban előadásait, az MIT már évtizedek óta kihasználja az online kurzusokban rejlő lehetőségeket, az Uber a sharing kultúra előnyeit aknázza ki, a Duolingo pedig ingyenes, és emiatt nagyon népszerű szolgáltatást nyújt felhasználóinak egy roppant ötletes finanszírozási forma segítségével. Ezek a cégek úgynevezett Non Conventional szervezetek, akik mertek változtatni az addig bevált, mostani környezetben viszont elavult üzleti modelleken.
Az innováció azonban önmagában mit sem ér, ha nem tudjuk beépíteni a vállalati stratégiába. Az újítások megvalósítása mögött ugyanis mindig gondos tervezés, módszeres gondolkodás, kidolgozott és jól megfogalmazott célok, hatékony eszközválasztás áll. Ezek nélkül lehet bármilyen forradalmi gondolatunk, az ötlet továbbra is csak ötlet marad.
Az előadásban megismert modell alapján azt is megtudtuk, hogy pontosan mik azok az elsődleges és másodlagos faktorok, amelyek elengedhetetlenek a szervezeti kiválósághoz. Melyek azok a kulcsfontosságú szervezeti tényezők, amelyek hiányoznak a kudarcot való vállalatokban és egyértelműen megvannak a sikeres győztesekben…
A múlt heti találkozónk után tovább folytatódik TudGyak sorozatunk, ahol továbbra is izgalmas és érdekes témákkal, ötletekkel, inspiráló gondolatokkal várjuk az érdeklődőket. Legközelebb június 1-jén találkozhattok velünk újra, amikor is egy másik kollégánk kalauzol el minket egy HR szakemberek számára is rendkívül hasznos témakörben. Az előadás tárgya azonban egyelőre maradjon a holnap rejtelme…