2018 egyik legújabb trendje a PA (People Analytics), amely a tengeren túl már néhány évvel ezelőtt megkezdte térhódítását. PA alatt azt értjük, amikor a szervezetben dolgozók viselkedésének elemzéséből nyert adatokat elemezzük, értelmezzük és felhasználjuk a sikeresebb vezetői döntések érdekében.

A módszer első hallásra megfigyelésnek, profilozásnak tűnhet, ám a rendelkezésre álló példákat és a szakirodalmat áttanulmányozva egészen más benyomást kapunk.

A PA előfutára a bizonyíték alapú menedzsment (Evidence-Based Managment)

Az EBM előfutára Taylor, a tudományos menedzsment megalapítója. Mai követői a Toyota, a Google, Amazon, akik sikereik egy részét épp az EBM-re való törekvésüknek köszönhetik. Stratégiai szinten döntik el, mit mérjenek; mérés után kiértékelik az eredményeket, gondolkodnak az összefüggéseken, változtatnak (fejlesztenek) a szervezeten, majd a ciklus kezdődik elölről.

A bizonyíték alapú menedzsment lényege, hogy emberközpontú döntéseket támogat a kritikai gondolkodás és a legjobb bizonyítékok felhasználásának segítségével.

forrás: scienceforwork.com

forrás: scienceforwork.com

New York városa például 56 millió dollárt spórolhatott volna az EBM segítségével

2011-ben a New York Times arról számolt be, hogy 3 év és 56 millió elköltött dollár után New York város úgy döntött, megszünteti a tanároknak járó bónuszokat,  ugyanis az semmilyen hatással nem volt sem a diákok, sem a tanárok teljesítményére.

Ha a bónuszok bevezetése helyett a bizonyíték alapú menedzsment módszerével keresnek megoldást a teljesítmény fokozására, rengeteg pénzt takarítottak volna meg, hiszen számtalan kutatás kimutatta már, hogy az efféle bónuszok nem befolyásolják pozitív módon a teljesítményt.

People Analytics lehet az új irány

Ahogy a bevezetőben írtuk, az elmúlt években megjelent egy új megközelítés a szervezeti világban, a People Analytics. Ennél a módszernél a viselkedésről nyert adatokat arra használjuk, hogy megértsük hogy az emberek hogyan dolgoznak, változnak és mindezt milyen szervezeti környezetben teszik.

A People Analytics módszerrel a viselkedésről nyert adatokat arra használjuk, hogy megértsük, az emberek hogyan dolgoznak, változnak, és mindehhez milyen szervezeti környezetet biztosítsunk nekik.

A PA módszertana rendkívül széles: a hálózatkutatástól, a kvalitatív és kvantitatív kutatási módszertanokon keresztül (pl. szervezeti kultúra felmérése, munkavállalói elkötelezettség mérése), az egyéni és csoportos szintű pszichometrikus mérésekig sokféle eszköz és módszertan adatait használja fel.

forrás: www.davidrgreen.com

forrás: www.davidrgreen.com

53 millió dolláros megtakarítás az PA segítségével

A People Analytics segítségével az UPS csomagküldő szolgálat zéró költségráfordítással 10 millió gallon* üzemanyagot, azaz kb. 53 millió dollárt takarított meg.

Az UPS módszerekkel mérte autóik útvonalait, szállítási idejüket és költségeiket. Az adatok elemzése után zseniális döntést hoztak: nem engedélyezték sofőrjeiknek a balra kikanyarodást, hiszen a várakozási idő, amit ilyen esetekben az úton töltöttek, összességében nagyon magas volt.

Döntésük eredményeként a szállítási idő rövidebb lett, ezért 350.000 darabbal több csomagot tudtak kézbesíteni, és mindehhez 1.100 darabbal kevesebb autót kellett bevetniük, és 10 M gallonnal kevesebb üzemanyagot használtak fel.

Vagyis a People Analytics segítségével mikro-befektetéssel, azaz viselkedés elemzés alapján hozott döntéssel, óriási megtakarítást érhet el a szervezet. Akár az is, ahol te dolgozol.

*10 millió gallon =37,5 millió liter; 1 liter= kb. 400 Ft // 1 dollár= kb. 280 Ft

Odafigyelés a McDonald’s-nál, avagy People Analytics a dolgozói elkötelezettség szolgálatában

A McDonald’s hosszú ideje rendszeresen szervez dolgozói felméréseket, de szerették volna, ha ezek a felmérések nem csak az elégedettséget, hanem az elköteleződést is feltérképezik. Az angolszász McDonald’s vezetése arra használta a PA módszerét, hogy egy dolgozói kérdőív és üzleti adatok alapján megismerhessék munkavállaóikat, és rájöjjenek, mit kell ahhoz tenniük, hogy az elköteleződés növekedjen, a fluktuáció pedig csökkenjen.

PA a munkahelyi hiányzások csökkentésére

Az etsplc.com egyik esettanulmánya szerint egy nagyobb brit légitársaság egy dolgozói kérdőív és a PA segítségével rájött, hogy a munkahelyi hiányzás/ betegség és a munkavállalói elkötelezettség szoros összefüggésben áll. Az adatok elemzését követően olyan vezetői döntéseket hoztak, amely az elkötelezettségi index növekedését szolgálta. Az így bevezetett intézkedések 2 nappal kevesebb betegszabadságot eredményezetett per dolgozó per év, amely személyenként 200 font megtakarítást jelentett a vállalat számára.

Ahogy a példából is látszik, az odafigyelés, az adatgyűjtés és az emberekkel való törődés pénzügyi területen is jelentős eredményeket hozhat.

People Analytics irodai környezetben

Egyre több cég szondázza, milyen a hangulat, a légkör a szervezetben. Erre egy sor egyszerű, gyors módszer áll rendelkezésre. Ha például egy felugró ablak minden nap megkérdezi a számítógépeden, milyen a hangulatod, abból a vezetés máris rengeteg információt tud kinyerni.

Egy fokkal komplexebb módja a felmérésnek, amikor tartalomelemző szoftverek a személytelenített emailek tartalmát hangulatok, érzelmek szempontjából analizálja, és jelez, ha a kiégés, a negatív hangulat fenyeget. Sőt, azt is megmutathatja, mikor van kreatív, szárnyaló szakaszban egy csapat. Ez az információ nagyon hasznos, hiszen egy ilyen állapot alkalmas a leginkább az új ötletek generálására.

Hasonlóképp a telefonbeszélgetéseket is lehet elemezni. Ügyfélszolgálatosok vagy értékesítők munkájának analizálásakor mérni lehet hangjuk non-verbális jeleiből érzelmeik hullámzását, és ennek hatását az ügyfélre.

forrás: bruce mars from Pexels

forrás: bruce mars from Pexels

Mire használhatja a HR az adatokat?

A mért eredmények alapján…

  1. a képzéseket személyre szabottabban tervezheti
  2. időben észreveheti a kiégés és a túl magas stressz jeleit, hamarabb tudja megtenni a szükséges beavatkozásokat
  3. pontosabb képet kap csoportdinamikáról, együttműködésről
  4. célzottabban tud lépni kiválasztási folyamatokban.

Fontos megjegyezni, hogy a humán háttér elengedhetetlen az eredmények értelmezéséhez; a beavatkozások megtervezését kizárólag HR-ben jártas, munka- és szervezetpszichológus szakember bevonásával érdemes megtenni.

Örömhír a humán csapatoknak, hogy az adatokon nyugvó beavatkozásokat a mérnöki, pénzügyi, logisztikai csapatok sokkal pozitívabban fogadják, ami növeli a HR elismertségét a szervezeten belül.

Ha tetszett írásunk, és szívesen olvasnál hasonló tartalmakat, iratkozz fel hírlevelünkre!