different

Egy korábbi cikkünkben azzal foglalkoztunk, milyen kulcsfontosságú, hogy felismerjük, pontosan milyen szempontok mentén határozza meg a szervezetünk, hogy kit tart tehetségesnek, és ezt miként érhetjük el. Ha sikerült beazonosítanunk az elvárásokat – és természetesen nem árt, ha van is bennünk némi ambíció, hogy a rivaldafénybe kerüljünk -, akkor a következő lépés nem más, mint hogy felhívjuk magunkra a menedzsment figyelmét. De hogyan is tehetjük meg ezt, és hogyan lehet segítségünkre ebben a self branding módszere?

Ahhoz, hogy megtaláljuk a választ a kérdésre, játsszuk el a következő kis gondolatkísérletet:

Képzeld el amikor egy átlagos napodon úgy döntesz, hogy az aznapi kávédat éppen a Starbucks-ban fogyasztod el, vagy a telefonod lecserélésekor egy almás készülék mellett teszed le a voksodat, netalán a sportoláshoz mindenképpen Nike futócipőt választasz. Meg tudod határozni, miért éppen az adott márka termékét választottad egy másik helyett? Mi volt az a plusz, ami miatt inkább amellett döntöttél? Miért olyan sikeresek ezek a márkák, és miért kerekednek felül a többi céggel folytatott versenyben? A válasz nagy valószínűséggel nem más, mint a kiváló marketing.

“Mára már bárminek és bárkinek… lehet márkája.”

A self branding, vagy personal branding – magyarul személyes márka – tulajdonképpen nem más, mint a jó öreg marketing, egyetlen kardinális különbséggel: emberek, és nem cégek állnak a rivaldafényben. A márkaépítést általában vállalatokhoz, termékekhez kötjük, de mára már bárminek és bárkinek – és számunkra ez utóbbi releváns – lehet márkája. Sőt, nem csak lehet, de érdemes is…

Whats-your-personal-brand

Hogyan kapcsolhatjuk a személyes márkaépítést a tehetségmenedzsmenthez? A válasz egyszerű: Ahhoz hogy kitűnjünk a tömegből, és felhívjuk magunkra a vezetés figyelmét, a személyes márkánk tudatos és célzott felépítése maga a sárga köves út.  A szakmai énmárka meghatározásához elsősorban az szükséges, hogy képesek legyünk stratégiailag végiggondolni karakterünk alapjait, pozícionálni és elkülöníteni magunkat másoktól. Meg tudjuk válaszolni a következő kérdéseket:

  • Kik vagyunk mi szakmai szempontból?
  • Mi képvisel minket leginkább?
  • Miről ismerjenek minket?
  • Mik azok a kompetenciák, meggyőződések, értékek és ideák, amelyek kulcstényezők a “szakmai énünk” meghatározásában?

Ilyen lehet például ha PR szakemberként a digitális kommunikációban specializálódunk, vagy web designer-ként az online kereskedelmi weboldalak a szakterületünk. Ezek azok a kompetenciák, amelyek mentén differenciálhatjuk magunkat másoktól.

“A személyes márka… nem más, mint egy ígéret.”

A személyes márka építgetése nélkülözhetetlen a karrier előmenetelben, hiszen a márka megmutatja másoknak, hogy kik vagyunk, miben vagyunk jók és miért válasszanak minket. A személyes márka, mint a sikeres cégek esetében is, nem más, mint egy ígéret. Ígéret a minőségre, a márka által képviselt értékre, a teljesítményre, a velünk szemben támasztott elvárásoknak való megfelelésre. Éppen ezért érdemes alaposan átgondolnunk, mit is szeretnénk hirdetni magunkról, és ha egyszer megalapoztuk a saját márkánkat, ne felejtsük el erősíteni és továbbépíteni!

Ha tehát azt szeretnénk, hogy kitűnjünk a kollégáink közül, esetleg mi kapjunk meg egy ígéretes pozíciót, vagy egy szervezet HR szakembereként segíteni szeretnénk a tehetségek menedzselésében, a személyes márka tudatos építése egy kiváló eszköz lehet az ember kezében.


További olvasnivalók a témában:

What no-one ever told you about personal branding

Your personal brand – time to put your professional flag in the ground

Building your personal brand: Tactics for successful career branding

Why personal branding is key to talent development

7 things you can do to build an awesome personal brand

Személyes márka, énmárka

6 secrets nobody tells you about personal branding

Make it personal

Philbrick, J. L., & Cleveland, A. D. (2015). Personal Branding: Building Your Pathway to Professional Success. Medical reference services quarterly, 34(2), 181-189.