Novemberi témánk vendégszerzője Tilesch Anna, az ország (egyelőre) egyetlen boldogság menedzsere.

Amikor elmesélem, hogy mood manager vagyok, gyakran megkérdezik tőlem, hogy ez tulajdonképpen mit is jelent, mivel telnek a napjaim? Sajnos  – vagy szerencsére –  erre a kérdésre nem egyszerű válaszolni, mert igyekszem minél változatosabb módon azon munkálkodni, hogy kollégáim a lehető legjobban érezzék magukat az irodában, és minél inkább stresszmentesen és hatékonyan tudjanak dolgozni. Hatás- és felelősségi körömbe tartozik az irodai környezet kialakítása, az apróbb egyéni igényekre való folyamatos odafigyelés, ventillációs lehetőség biztosítása a kollégáknak, de a lehetséges, személyre szabott béren kívüli juttatások kitalálása, előkészítése vagy éppen a motivációs rendszer kiépítésében való segédkezés is.

Ennek az elméletnek a gyakorlati szemléltetésére az iroda kutyabaráttá alakítása egy nagyszerű példa, hiszen ez a folyamat, ha méretében mini is, mégis projektként kezelendő ahhoz, hogy valóban mindenki számára örömet, megelégedést, és semmiképpen ne bosszúságot vagy feszültséget hozzon. Manapság már Magyarországon sem csak a startup cégeknél láthatunk négylábú “kollégákat”, egyre több multi is csatlakozik és nyitja meg kapuit az ebek számára. Az alábbiakban egy kis segítséget, áttekintést szeretnék nyújtani olyan cégeknek, akik fontolgatják a kutyabarát munkahely kialakítását.

Hogy milyen pozitív hozadékkal jár egy kutyabarát iroda?

Számos kutatás bebizonyította, hogy a kutyák jelenlétében nem csak gazdájuk, de a többi munkatárs vérében is mérhetően csökken a stresszhormon szint, hogy a kollégák többet kommunikálnak, a produktivitás és a kreativitás nő – tehát összességében a munkavállalói elégedettség is. Ráadásul sok munkavállalónál már a munkahely kiválasztásánál is  szempont, hogy kedvence is vele tarthasson az irodába.

 

Sok esetben nem is kérdés, hogy egy-egy cég állatbarát módon üzemel-e, például ha a cégvezető a kezdetektől négylábú barátja kíséretében érkezik az irodába. De mitévők legyünk, ha egészen az alapoktól kell elkezdenünk cégünk kutyabaráttá alakítását?

 

Lássuk lépésenként:

  • Legyen felelőse a projektnek!

Elengedhetetlen, hogy a cég vezetése támogassa a projektet, és hogy legyen valaki, aki felelős a lebonyolításáért. Ez a valaki optimális esetben olyan, akit kedvelnek és akiben megbíznak a kollégák, valamint aki maga is szívesen áll az ügy mellé, de lehetőleg ne ő maga legyen a gazdi.

  • Mérjük fel az igényeket!

Kérdezzük meg a kollégákat, hogy mi a véleményük az iroda kutyabaráttá válásáról. Segít, ha a kérdőív anonim annyiban, hogy a közösség számára nem derül ki névvel az egyes emberek véleménye, azonban a projekt felelősnek legyen lehetősége személyesen beszélni azokkal a kollégákkal, akiknek netán aggályai vannak. Fontos, hogy mindenki elmondhassa a véleményét, kérdezhessen, kérhessen és javasolhasson is. Kérdezzünk rá, ők mihez kötnék a kutyabaráttá válást, milyen szabályokat vezetnének be, mi az, amit feltétlenül szeretnének kérni a gazditól – egyáltalán mennyire örülnének a kutyabaráttá válásnak?

  • Szabályrendszer felállítása

A kapott eredmények ismeretében beszélgessünk mind a gazdival/gazdikkal, mind a kollégákkal. Alakítsunk ki együtt egy szabályrendszert, ami mindenki számára elfogadható. Legyenek olyan helyiségek az irodában – ha erre igény van -, ahova nem mehetnek be a kutyusok. Megbeszélhetjük azt is, mindenhol szabad-e játszani velük vagy csak egy kijelölt helyen, heti hány napot tartózkodhatnak bent, vagy hogy egyszerre hány eb lehet a munkahelyen.

  • Az irodakutya ismérvei

Ha összeállt a keretrendszer, forduljunk a kutyák felé, és fektessük le a velük kapcsolatos elvárásokat, például, hogy kizárólag olyan kutyusok jöhessenek dolgozni, akik minden szükséges oltással rendelkeznek, hogy elvárás-e egy alapszintű engedelmességi képzés elvégzése “munkába állás” előtt, vagy csak a megfelelő szocializáltság a kritérium, mind az emberek, mind más állatok felé. Ha új eb érkezik az irodába, akkor jó, ha először kint, semleges területen találkoznak és ott ismerkednek meg egymással.

  • Fokozatos beilleszkedés, összeszokás

Hogyha több gazdink is van, akik a jövőben szívesen hoznák be a kutyusaikat, javaslom, hogy fokozatosan haladjunk: eleinte egy kutya heti egy vagy pár napra, aztán a következő. Eközben folyamatosan figyeljünk oda a kollégákra és biztosítsuk, hogy a tapasztalatok ismeretében további javaslatokat tehessenek. Segít ebben, ha a projektvezetőnek anonim módon jelezni lehet a kéréseket, észrevételeket – így elkerülhetőek a konfliktusok.

  • A nagy nap előtt!

Az első nap előtt kedves gesztus, ha vizes tálkával és néhány játékkal várjuk a kutyusokat. Ez bizonyára nekik is jól esik, de gazdáik biztosan jobb kedvvel kezdik a napot. A kollégákat mindenképpen értesítsük: jópofa ötlet bemutatkozó levelet vagy önéletrajzot küldeni a kutyák munkába állása előtt az érkező új, négylábú kollégáról, fotóval, egy kis leírással – ha a cég kultúrába belefér, akár vehetjük viccesre a figurát és írhatjuk a kutyus nevében. Ebben megfogalmazhatja a gazdi a kéréseit a kollégák felé (pl. semmivel se etessék kedvencét). A cég ismeretében sok egyéb apró fogással is könnyebbé tehetjük a kezdeti és későbbi időszakot: beszerezhetünk szőrhengereket, tehetünk kézfertőtlenítőt az étkezőasztalra, vagy létrehozhatunk egy mindenki számára elérhető kutyanaptárt, amelyben a gazdák vezetni tudják, adott napon velük tart-e kedvencük. Ez mind a többi gazdinak, mind a a kollégáknak hasznos információ lehet, pláne, ha több kutya látogatását szükséges összehangolni.

Természetesen a fentieket érdemes mindig cégre szabni, hiszen hol könnyebben, hol nehezebben megy a kutyabaráttá alakulás, és lehetnek olyan cégek is, ahol ilyen vagy olyan okból kifolyólag nem sikerül. Próbát tenni viszont mindenképp megéri: már egyetlen kutyus jelenléte is nagyon sokat dob a hangulaton. Észre fogjuk venni, hogy a kollégák egy-egy stresszesebb időszakban vagy helyzetben ösztönösen ülnek le a földre és kezdik önmagukat “kutyaterápiával” kezelni.

Emellett azt gondolom kevés bájosabb látvány van annál, mint amikor a négylábú kolléga reggelente boldogan ront be és fut körbe a már megismert és megszeretett helyen, jókedvre derítve és felrázva mindenkit – akár még egy szürke, esős hétfő reggelen is.

 

Felkeltettük az érdeklődésedet? Szeretnél többet megtudni arról, mi mindennel járul hozzá egy mood manager a vállalat mindennapi munkájához?

Gyere el a soron következő Tudományból – Gyakorlat eseményünkre, találkozz Annával és kérdezz tőle személyesen!