Önmagunk fejlesztésének vannak olyan aspektusai, amikhez nem kell se pénz, se más segítsége. Az egyik ilyen az a folyamat, melyben a körülöttünk lévő eseményeket  analizáljuk, ok-okozati összefüggéseket keresünk, levonjuk a konzekvenciákat, majd próbálunk változtatni a viselkedésünkön (ha szükséges) és újra analizálunk. Ehhez azonban nyitottnak kell lenni a kritikára és törekedni a torzítások elkerülésére. Posztunkban arra keressük a választ, hogy…

1. Vezetőként milyen “vészjeleknél” kell elkezdeni arra gyanakodni, hogy probléma van a vezetői munkával?

2. Mi lehet tenni, ha már kialakultak?

3. Hogyan lehet őket megakadályozni?

A következőkben összeszedtük, hogy vezetőként hogyan tanulhatsz a szervezeti környezet jelzéseiből!

Amennyiben vezetőként a következő problémákat észleled, mindenképp próbáld meg felderíteni az okokat!

Későn jutnak el hozzád az informális hírek, nem tudsz a közös kocsmázásokról, vagy hogy épp kinek született gyereke.

Sokatmondó, amikor a vezető kimarad a “pletykákból”, a csapat munkán kívüli életéből semmi nem jut el hozzá. Ez jelentheti azt, hogy a főnök megközelíthetetlen, távolságtartó, de utalhat arra is, hogy nem bíznak meg benne.

Feszült légkör uralkodik az irodában, könnyen pattannak ki konfliktusok.

A probléma mögött gyakran az áll, hogy nincsenek megfelelően tisztázva a feladatkörök, vagy hogy ki kinek tartozik felelősséggel. “Munkamániás”, irreális elvárásokkal rendelkező vezetőnél szintén előfordul, hogy a csapattagoktól ugyanazt a maximális teljesítményt várja el, mint amit ő nyújt.

Folyamatosancsörög a telefonod, mindenki téged keres a problémájával, a kollégák nem mernek nélküled döntést hozni vagy úgy érzed, hogy senkiben nem lehet megbízni a csapatodban?

Ez a probléma tipikusan azoké, akik szeretnek minden szálat a kezükben tartani, kontrollálni és általában nehezen delegálják a feladatokat.

A munkaidő vége után 1 perccel már senki sincs az irodában, senki nem vállal be plusz feladatokat, a munkavégzés a minimum követelményeknek való megfelelést jelenti.

Ha vezetőként ezt tapasztalod, akkor lehet nem motiválod kellőképpen az alkalmazottaidat, vagy adott esetben te is demotivált vagy. A mintakövetés jelenségét mindig szem előtt kell tartani!

Nincs innováció a csapatodban, nem jönnek az új ötletek, úgy érzed nem kreatívak a munkatársaid.

Vezetői oldalról táplálkozhat ez egy ‘csak én tudhatom jól’ hozzáállásból, alkalmazotti oldalról  pedig lehet, hogy a kiégés veszélye áll fenn.

A beosztottak haverkodnak veled, sokszor olyan hangnemet ütnek meg, ami nem felel meg az elvártnak. Sokszor nem figyelnek a kéréseidre, “arcokat vágnak”.

Tipikus következménye annak, amikor a vezető szeretne beosztottai barátja is lenni. Ilyen előfordulhat következetlenség, kivételezés. Extrémebb esetben utalhat arra, hogy az alkalmazottak nem ismerik el a vezető szakmai rátermettségét.

Mit lehet tenni, ha vezetőként azzal szembesülsz, hogy a probléma megoldásának kulcsa a te kezedben van?

 

1. Önismeret!

Mindenek felett önismeretre van szükség. Első körben érdemes azonosítani a vezetői stílusod, illetve azt, hogy mennyire tudod a feladatokat delegálni, mennyire vonod be kollégáidat a döntéshozatalba, mennyire bízol meg bennük, ezáltal milyen felelősséggel ruházod fel őket.

2. Alkallmazz coach-ot!

Amennyiben a szervezeted pénztárcája megengedi, mindenképp fordulj coach-hoz, méghozzá minél előbb!  A közhiedelemmel ellentétben nemcsak akkor érdemes segítséget kérni, amikor már ég a ház.

3. Kérj visszajelzést!

Lehet coach vagy valaki, akiben megbízol, akár a HR-es. Ülj le beszélgetni másokkal és légy nyitott a konstruktív jellegű kritikára!

4. Figyeld meg mások hogy vezetnek, elemezd!

Másoktól sokat tanulhatunk, szerencsére nem csak hibáikból, hanem a jó gyakorlataikból is.

5. A legköltséghatékonyabb opció, ha keresel egy jó könyvet a témában!

Mivel sok az önjelölt guru és megmondóember, szívesen ajánlunk tudományos megalapozottságú könyveket a témában. Írj nekünk erre az email címre: info@cova.hu.

Mint az élet megannyi területén, itt is elmondható, hogy sokkal egyszerűbb a problémákat megelőzni, mint utólag kezelni. Érdemes tehát olyan jelzőrendszert kiépíteni, amely segítségével a problémák még eszkalálódásuk előtt tetten érhetőek.

A következőkre mindenképp figyelj!

  1. Túlterhelt vagy? Nézd meg, hátha a fentebb írt kontroll kiengedéssel csökkentheted a terhelést.
  2. Esetleg épp ellenkezőleg, a kollégák nem téged keresnek meg munkahelyi problémáikkal? Vizsgáld meg az informális kapcsolatokat, figyeld meg hogyan viselkedsz döntési helyzetekben és hogyan kommunikálsz a kollégáiddal.

Ha tetszett a cikk és érdekesnek találtad, oszd meg ismerőseiddel is! Ha felmerült bármilyen kérdésed a témával kapcsolatban, írj nekünk egy üzenetet az info@cova.hu email címre, mi pedig néhány napon belül válaszolunk!

COVA Blog banner KÉK