7 tipp a hatékony szervezeti szokások kialakításához
A szokások: akár tudomást veszünk róluk, akár nem, átszövik mindennapjainkat és életünk szerves részét képzik. Éppen ezért hajlamosak vagyunk alábecsülni a jelentőségüket, vagy épp ellenkezőleg – görcsösen ragaszkodunk hozzájuk.
A szokás egy kétélű fegyver
HR szakemberként és munkavállalóként is biztos tapasztaltad már, milyen fontosak az automatizmusok a munkád során. Saját szokásaink mellett a jól bevált protokollok alkalmazásával leegyszerűsíthetjük és optimalizálhatjuk a szervezeti- és munkafolyamatokat. Emellett a szokások segíthetnek a vitás, nem egyértelmű helyzeteket elkerülni, vagy adott esetben megoldani. Egy jól bevált rendszer nagy mértékben megkönnyítheti a mindennapi munkát.
Szokásaink kialakításában az idő sem utolsó szempont. Képzeljük csak el, ha minden egyes döntés előtt számba kellene vennünk az összes lehetőséget, majd mindezeket mérlegelve kellene cselekednünk. Ez a folyamat egy-egy nagy döntés előtt fontos és célszerű, de a reggeli kiválasztásánál, vagy a heti meeting időpontjának egyeztetésekor nem feltétlenül indokolt, és nem is hatékony. Ilyenkor jól jönnek az automatikusan alkalmazható sémák, hiszen rengeteg időt megspórolhatunk velük.
Mivel a szokás egy bevált rendszert követ, hajlamosak vagyunk ezt a mintát más, kreatív döntést igénylő esetekben is alkalmazni – sokszor pusztán azért, mert kényelmesebb. Olyankor is alkalmazunk automatizmust, amikor nem indokolt, vagy teljesen vakvágányra vihet egy egyébként alaposabb körüljárást vagy kreatívabb megoldást igénylő feladatot. A felesleges automatizmusok leginkább a kreatív gondolkodást, valamint a szervezeten belüli tanulást és fejlődést veszélyeztetik.
Összefoglalva a szokások három fő jelentősége, ami miatt érdemes ezeket kialakítani és megtartani:
- fontos cselekvéseket automatizálhatunk velük
- biztonságérzetet adnak
- időt és energiát spórolunk meg velük a mindennapokban.
7 TIPP, hogyan mérlegeljük szokásaink aspektusait, hogyan tartsuk meg a pozitívakat és változtassunk a negatívokon:
- Folyamatosan monitorozzuk magunkat és a környezetünket. Bátran vizsgáljuk felül szokásainkat, és ne féljünk változtatni rajtuk. Ne ragaszkodjunk valamihez csak azért, mert már megszoktuk és rendszeresen csináljuk.
- Különítsük el azokat a feladatainkat, amelyek megfontolást, átgondolást igényelnek azoktól, melyeket automatizmusok mentén is el tudunk végezni. Egy egyedi esetre így kisebb eséllyel reagálunk rutinból.
- Amikor felmerül bennünk, hogy feladatainkat rutinból végezzük, és azt gyanítjuk, hogy ez negatívan befolyásolja a teljesítményünket, tegyünk fel “MIÉRT?” kérdéseket magunknak. Még akkor is, ha elsőre látszólag furán hangzik: Miért kell valamit így csinálnom? Mi célt szolgál, hogy ezt így, vagy úgy teszem? Miért hasznos ez ?
- A rutinjaink elbújnak. Legegyszerűbben úgy csíphetjük nyakon őket, ha beszélgetünk másokkal a saját szokásaikról, – főleg olyanokkal, akik máshol dolgoznak. Olyan egészen apró dolgokról is, hogy például hogyan tartja nyilván a munkájához fontos adatokat, vagy milyen praktikái vannak az ügyfelek bizalmának elnyerésére. Néha a számunkra egyféleképpen végezhető dolgokat mások teljesen másképp, esetleg hatékonyabban csinálják.
- Alakíts ki olyan munkafolyamatokat és munkakörnyezetet, ahol az ismétlődő dolgok jól szabályozottak és a munkakörnyezet áttekinthető. Így csökkenteni tudod a mikrodöntések mennyiségét, a rutinszerűséget felhasználhatod arra, hogy kevésbé fáradjon el az agyad. A jól rendezett folyamatok és környezet ugyanakkor abban is segít, hogy a rutinból kilógó dolgok feltűnjenek, és ne autópilóta módban próbáljuk megoldani őket.
- Meg akarod változtatni kollégáid szokásait? Vagy épp a sajátodat? Sokszor az iroda átrendezése is segít. A szokások gyakran kapcsolódnak össze környezeti ingerekkel. Ha a környezet megváltozik, a rutin is vele együtt mehet.
- A szokások és az innováció nem járnak kéz a kézben. Ha csapatodtól kreatív munkát vársz, ki kell őket mozdítani az “automata” üzemmódból. Ezek lehetnek olyan apróságok, mint hogy nem a megszokott helyen vagy a nem megszokott időben brainstormingoltok. Amennyiben ez nem lehetséges, érdemes lehet a meetingek előtt pár ráhangoló, “agyátmozgató” gyakorlatot végezni, mint például a Szokatlan asszociációk, amelyek segítenek elménket átállítani egy másféle működésre.
Az a tapasztalat, hogy már egy ilyen cikk elolvasása is tudatosabbá tesz minket szokásrendszereink működésével kapcsolatban. Bátran figyeljük tehát a mintázatokat és heurisztikákat viselkedésünkben és döntéseinkben, a fontos kérdéseknél pedig igyekezzünk elkerülni, hogy a rutinra támaszkodjunk.
A szokásokban rejlő lehetőségekről, hasznos tippekről és gyakorlati példákról szólt a 2018. május 24-i a TUD-GYAK workshopunk is.